1.1 Identifiera behov
Process 1.1 Identifiera behov inleder arbetet med statistikproduktionsprocessen.
Man behöver börja arbetet med att ta reda på vilka informationsbehov
som användarna har och som statistiken ska tillgodose. Syftet med process 1.1 är att, när ett nytt
informationsbehov har identifierats, ta fram en övergripande beskrivning av
behovet som bland annat kan användas som underlag inför dialog med intressenter
som sker i process 1.2.
Input
Ett nytt eller förändrat informationsbehov som uppstått.
Output
- En övergripande beskrivning av det identifierade informationsbehovet.
- En första bedömning om hur informationsbehovet kan tillgodoses och om det finns faktorer som pekar på att behovet inte kan tillgodoses.
Genomförande
Det uppkomna informationsbehovet kan ha identifierats på olika sätt. Externt
ifrån sker det ofta från EU-direktiv, användarråd eller dialoger med
expertanvändare och internt via till exempel ämnesdesignarbete eller
åtgärdsplaner från tidigare produktionsomgångar.
Nedan beskrivs delar som genomförs i process 1.1 och som sedan kommer att användas som input i efterföljande processer.
- Beskriv de identifierade informationsbehoven som användarna har i termer av de behov som behöver tillgodoses och deras syfte i termer av de avsedda användningarna.
- Undersök om informationsbehoven redan är tillgodosedda utifrån SCB:s eller andra aktörers befintliga produktportföljer. Inom SCB kan Registerportalen, Produktdatabasen eller Hitta statistik hos SCB vara till hjälp i arbetet.
- Gör en översiktlig kartläggning utifrån känd information om vilka datakällor och metoder som kan vara relevanta för att tillgodose informationsbehoven.
- Sätt behoven i relation till omvärldsfaktorer, så som bedömning av relevans, tillgänglighet av datakällor och rimlighet att behovet kan tillgodoses inom tänkbara kostnadsramar och med den kvalitet som följer av hur statistiken är avsedd att användas.
- Identifiera eventuella risker med att framställa statistiken för att möta informationsbehovet, t.ex. stor uppgiftslämnarbörda, stort intrång i den personliga integriteten eller andra legala förutsättningar.
Europeisk statistik
Det är vanligt att den statistik SCB framställer följer av
överenskommelser eller legala krav om framställning av europeisk statistik (EU).
De övergripande krav som EU ställer avseende statistikens kvalitet och
framställning är integrerade i SCB:s institutionella ramverk och därmed även i
statistikproduktionsstödet. Det kan tillkomma specifika krav för europeisk
statistik med syfte att öka jämförbarheten mellan medlemsländer och dessa
framgår vanligtvis i statistikområdets råds- och parlamentsakt eller av Europeiska
kommissionens genomförandeakter och delegerade akter. Det finns för viss
europeisk statistik särskilt framtagna handböcker som ger närmare vägledning
avseende val av design och metod.
Inom det europeiska statistiksamarbetet pågår ett
kontinuerligt arbete med att utveckla och anpassa den europeiska statistiken
till förändrade behov genom att använda nya metoder och tekniker. Hur du ska
agera som ansvarig för europeisk statistik och som deltagare i diskussioner om
behov av europeisk statistik kan du läsa mer om på Internationellt statistiksamarbete
på inblick. Du ska vara väl insatt i hur samarbetet inom europeiska statistiksystemet (ESS) fungerar och vilka
frågor som är viktiga för SCB att driva inom det europeiska samarbetet.
Dokument och länkar
Registerportalen (SharePoint, endast för SCB)
Produktdatabasen (Inblick, endast för SCB)
Hitta statistik hos SCB (scb.se)
Internationellt statistiksamarbete (Inblick, endast för SCB)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Senaste uppdatering2024-11-04
Verifierad
2024-11-04
Diarienummer A2024/0053