1.2 Konsultera intressenter och bekräfta behov
I process 1.2 Konsultera
intressenter och bekräfta behov identifieras primära intressenter, både
externa och interna, som ska konsulteras om de identifierade
informationsbehoven. En god förståelse för användarbehoven är inte bara
centralt för att kunna ta fram ändamålsenlig statistik utan även för att t.ex.
kunna prioritera mellan olika behov och förutse framtida informationsbehov. En
intressent kan vara en slutanvändare av statistiken, en förädlare eller en
beställare som t.ex. departement inom Regeringskansliet. Intressenter som
indirekt påverkas av att ett nytt eller ändrat användarbehov ska tillgodoses
behöver också beaktas när man hanterar behov, t.ex. om det nya behovet medför
att annan statistik ändras eller läggs ner.
Syftet med process 1.2 är att få en tydlig bild
av de identifierade informationsbehoven, uttrycka dem i termer av ett
statistiskt problem och ha inledande dialog med intressenterna om hur
informationsbehovet kan tillgodoses.
Input
Dokumentation kring informationsbehov från process 1.1 Identifiera behov.
Output
- Bekräftade användarbehov i form av intressestorheter.
- Prioritering av användarbehov, om möjligt i form av målstorheter.
- En övergripande beskrivning av sakproblemet uttryckt i ett statistiskt problem.
- Översiktlig beskrivning av statistikens innehåll dvs. målstorheter, redovisningsgrupper tillsammans med en grov tabellplan.
- Tilltänkta datakällor och förutsättningar att undersöka vidare i process 1.3
Genomförande
För att förstå och kunna fastställa användarbehov
behövs dialog med de primära grupperna av intressenter. Utöver den
intressentgrupp som initialt lyft behoven behöver även andra grupper som har likande
behov och grupper som påverkas av de nya behoven (t.ex. genom nedprioritering av
andra produkter) inkluderas i dialogerna.
Fastställ intressenter
Identifiera primära intressentgrupperna och gör en bedömning om vilka intressenter som bör konsulteras för att bekräfta användarbehoven. Valet av intressentgrupper som konsulteras styrs av vilket informationsbehov som behöver tillgodoses. Nedan följer en lista som kan användas som stöd i arbetet med att identifiera intressentgrupper:
- Regeringskansliet
- statliga myndigheter, särskilt statistikansvariga myndigheter (SAM)
- kommuner och regioner samt SKR (Sveriges Kommuner och Regioner)
- internationella organisationer, särskilt EU- och FN-organ
- nyhetsmedier
- akademisk forskning
- skolor: elever och lärare
- branschorganisationer, företag
- intresseorganisationer
- statistikkonsulter, andra konsultföretag
- särskilda intressenter inom olika ämnesområden
- allmänheten och andra sporadiska kunder.
Om det är flera intressentgrupper som ska konsulteras
kan det redan i detta skede vara till hjälp att fastställa hur olika gruppers användarbehov
ska prioriteras mot varandra.
Bekräfta användarbehov
Vilken kanal som ska användas för fastställandet av
användarbehov anpassas utifrån situation och intressentgrupp. Helst ska man
träffa användaren vid ett eller flera möten för att resonera igenom
och klara ut förutsättningarna. Om det är flera olika intressentgrupper
som ska ingå i behovsanalysen kan en kombination av flera olika kontaktsätt
behöva användas.
I många fall finns det flera användarbehov för en
statistik, vilka behöver behandlas både var för sig och samlat. Till att börja
med är det viktigt att förstå varje behov, men i slutändan kan det behövas
kompromissa eller prioritera bland behoven. Intressenterna behöver också förstå
vad som är möjligt utifrån datatillgång, uppgiftslämnarbörda, kostnader,
sekretessbestämmelser, samanvändbarhet och samordning med annan statistik. Intressenterna behöver även förstå hur de valda begreppen och termerna i statistisk mening förhåller sig till
användarnas begrepp och termer (en jämförelse mellan intresse och mål).
Vid dialog om nya/förändrade
användarbehov är det viktigt att se till helheten av produktportföljen inom ett
ämnesområde. Det kan komma att innebära att andra produkter påverkas när man
prioriterar att nya/förändrade informationsbehov ska tillgodoses. Om nya behov
leder till att den befintliga produktportföljen behöver förändras för att kunna
tillgodose nya informationsbehov behöver dess primära intressenterna kontaktas
för att de ska förstå effekterna av en omprioritering.
De bekräftade användarbehoven beskrivs i termer av ett
statistiskt problem genom att utgå från intressestorheter. I det här skedet räcker
det att man vet tillräckligt mycket för att kunna översätta behovet till
statistiska termer i designfasen som ingår i process 2. Det innebär t.ex. att exakta definitioner inte behöver formuleras i detta skede. Större vägval för
statistikens innehåll behöver dock beskrivas redan här. För statistik som berör
företag och organisationer kan det handla om att bestämma om statistiken ska
vara institutionell eller funktionell, det vill säga om intresset i första hand
gäller företaget som helhet eller om fokus är på företagets ekonomiska
aktiviteter som t.ex. produktion. Läs mer på scb.se om Institutionell och
funktionell statistik.
Utifrån de övergripande behoven, beskrivs därefter det
planerade innehållet i statistiken (detaljeras sedan i process 2). Redan
här är det lämpligt att ta fram ett utkast till tabellplan som kan användas för
att precisera statistikens ändamål och formulera kvalitetskraven utifrån. Målvariabler och målobjekt väljs så att
statistiken efterlever internationella standarder och klassifikationer.
Tilltänkta informationskällor och förutsättningar för produktion
Dokumentationen från process 1.1 uppdateras kring tilltänkta datakällor utifrån de bekräftade användarbehoven.
Eventuella risker med att framställa den tilltänkta
statistiken identifieras och tas sedan vidare i process 1.3. Risker kan t.ex.
vara avsaknad av datakällor, uppskattad produktionskostnad, stor
uppgiftslämnarbörda, stort intrång i den personliga integriteten eller andra
legala förutsättningar inför beslut i process 1.4.
Utöver risker identifieras även andra juridiska, tekniska och säkerhetsmässiga förutsättningar som behöver belysas i process 1.3.
Dokument och länkar
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Senaste uppdatering2024-11-04
Verifierad
2024-11-04
Diarienummer A2024/0053