Hoppa över menyflikskommandon
Hoppa till huvudinnehåll

SPS Process 2.3.1

2.3.1 Utforma datafångst avseende register och annan automatiserad insamling

Input

  • Valda datakällor från process 1.3 Kontrollera datatillgång och andra förutsättningar med inslag av register eller andra källor som samlas in automatiskt (maskin till maskin, register, filer)

Output

  • Automatiserad insamling (register och andra filer) är utformad
    • en formell överenskommelse med leverantören är gjord
    • leveransen upplagd i SCB kontrakt
    • leveransen finns inlagd i rätt kanal för transport till SCB
    • eventuell testleverans genomförd

Genomförande

Gör överenskommelse med leverantör om innehåll

I det här steget ska en formell överenskommelse med leverantörer av data göras. Använd checklistan för utformning av BOR om något av kriterierna i process 2.2 Utforma undersökning och variabler är uppfyllt.

Om det är en helt ny leverans som beslutats i godkännandeprocessen för nya datakällor (se process 1.3) behöver förutsättningarna för produktion klargöras. Ta hjälp av Leverantörsansvarig på Dataavdelningen och Beredningsgruppen för datakällor för att ta reda på hur leveransen lämpligen sätts upp tekniskt, mer information om Beredningsgruppens arbete finns i Registerportalen. En komplettering av en befintlig leverans med ytterligare variabler räknas inte som en helt ny leverans och behöver inte anmälas till Beredningsgruppen om det inte samtidigt är någon annan förändring av t.ex. filformat eller leveranssätt. Om det är en komplettering av en leverans som används av någon annan undersökning på SCB måste dessa informeras och arbetsfördelningen mellan undersökningarna klargöras med hjälp av leverantörsansvarig och Beredningsgruppen.

Innehållet i leveransen fastställs därefter tillsammans med leverantören. Det handlar om leveranssätt, filnamn, filformat, innehåll och giltiga värden. Dokumentera skriftligt, om leverantören är en statlig myndighet använd den formella mallen Mall för begäran om uppgifter från statliga myndigheter för officiell statistik, se då till att innehållet i denna (syfte, population, uppgifter, referenstidpunkt, leveranstider och kontaktperson på SCB för den aktuella leveransen) täcks. Om leverantören har en egen mall som den vill använda går det bra att använda den i stället för SCB-mallen. Vid behov kan man behöva återgå till process 2.2 Utforma undersökning och variabler och uppdatera innehållet.

Bestäm leveranssätt

Det finns olika tekniker på SCB för att ta emot eller hämta data hos andra. Data kan skickas in via SCB:s API eller hämtas av SCB via leverantörens API. Då används verktyget Hydra som är SCB:s generella verktyg för att hantera automatiserad insamling. Om leveransens första steg istället ska utgöras av en eller flera filer som transporteras till SCB behöver den relevanta kanalen sättas upp för leverans av IT-driften. Ta hjälp av Beredningsgruppen för datakällor för att välja rätt leveransmetod och hantering (se vidare i Registerportalen).  Om det finns en generell överenskommelse med den aktuella leverantören om vilket leveranssätt som ska användas ska den överenskommelsen följas. Observera också att vilka leveranssätt som är tillåtna beror på informationsklassningen av leveransen, och att särskilda villkor gäller för leveranser av information klassad som S4 eller S4*. Vid behov kan diskussion behöva tas med Säkerhetsorganisationen och Signalskyddsorganisationen.

För sekretessfrågor mer generellt gäller att man måste använda de verktyg som är beslutade och godkända för insamling. Särskilt beaktas att inga kommersiella publika molntjänster får användas samt att det alltid finns krav på kryptering av kommunikationslänken. I SCB-LIS kapitel 3 finns en matris med vilka krav på kryptering som ställs kopplat till olika informationsklasser.

Om leveransen avser filer gäller följande: Det finns två metoder för leverans av filer som supporteras av IT idag. Valet av metod beror delvis på vad den sändande mottagande myndigheten stödjer samt vilka typer av data som skickas. I första hand ska SFTP användas för leveranser av filer. I undantagsfall kan SHS användas. SFTP är en säkrare metod. Användningen av SHS kommer att minskas för att fasas ut helt i framtiden. Befintliga leveranser via SHS ska i dialog med leverantören övergå till SFTP men SHS kan tills vidare användas om inte leverantören har någon annan möjlighet.. Om leverantören är ansluten till SGSI-nätet kan filerna transporteras den vägen. SGSI är en krypterad förbindelse som går utanför vanliga internet. I samband med leverans till SCB kan data skickas vidare genom SCB:s filinsamlingssystem Hydra (Hydras API används då internt för att transportera in filerna från sin första leveransplats vidare in på SCB), om detta inte är möjligt (t.ex. p.g.a. leveransens filformat) kan data laddas in i SQL eller förmedlas direkt till mapp på filserver. Beredningsgruppen hjälper till att välja lämplig väg.

Leveranser via SHS beställs via Servicedesk, det gäller också om SGSI ska användas. Ange namn på leverantören, filnamn, samt vart filen ska flyttas (gäller både om den ska gå via Hydra - då finns en standarduppsättning som ska följas - eller till annat ställe). För leveranser via SHS kommer ett särskilt formulär behöva fyllas i, detta tillhandahålls av Servicedesk. SFTP-konto beställs i Beställarportalen. Observera att leverantören behöver programvaran Filezilla för att kunna skicka via SFTP. Om leverantören så skulle behöva finns Filezilla - installationsmanual och Filezilla - konfiguartion.

Lägg in leveransen i SCB Kontrakt

För att beskriva leveransen tekniskt används verktyget SCB Kontrakt, alla leveranser genom Hydra måste beskrivas med SCB Kontrakt. Där registreras leverantören och den tekniska överenskommelsen (kontraktet) och det tekniska formatet beskrivs i detalj. SCB Kontrakt är också nära kopplat till innehållsmetadatasystemet MINK, där representerade variabler och värdemängder skapas (se process 2.2 Utforma undersökning och variabler) och sedan kopplas ihop till en Datastruktur, vilken i sin tur används i det tekniska formatet i SCB Kontrakt. Det innebär att hur kontraktet ska se ut även kan få återkoppling på innehållet i MINK, vilket kan göra det nödvändigt att i det här steget gå tillbaka och uppdatera innehållet i MINK.  Utforma den tekniska valideringen tillsammans med övrig granskning i process 2.4 Utforma kodning och granskning. Ta hjälp av Användarhandledning SCB Kontrakt.

Testleverans

Om det är relevant kan en testleverans göras för att säkra att leveransen går som förväntat. För leveranser via SCB:s API via Hydra bör SCB:s s.k. testbänk användas, läs i Lämna uppgifter via API.

Uppdateringar av tidigare gjorda överenskommelser

Om det är fortsatt överenskommelse om en existerande leverans behöver man kontrollera om några ändringar har skett och i så fall agera på dem. Det kan röra kontaktpersoner, innehåll, format etc. Skicka en ny begäran till leverantören en gång per år eller om innehållet ska förändras. Skicka då också en beställning om överenskomna förändringar till Servicedesk. Om det rör sig om en så stor förändring att det t.ex. rör sig om ett helt nytt leveranssätt ska Beredningsgruppen kontaktas för att komma fram till hur det nya leveranssättet ska sättas upp.

Dokument och länkar


Checklista för utformning av BOR (Word, endast för SCB) Exempel för SAM (pdf)
Registerportalen (Sharepoint, endast för SCB)
Mall för begäran om uppgifter från statliga myndigheter för officiell statistik (Word, endast för SCB)
SCB LIS kapitel 3 (Inblick, endast för SCB)
Filezilla - installationsmanual (pdf)
Filezilla - konfiguration
(pdf)
Användarhandledning SCB kontrakt (Word, endast för SCB)
Lämna uppgifter via API (scb.se)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 

Senaste uppdatering​
2025-01-20

Verifierad
2024-11-13

Diarienummer SCB2025/9