Hoppa över menyflikskommandon
Hoppa till huvudinnehåll

SPS Process 2.3.3

2.3.3 Utforma kontaktstrategi

Syftet med process 2.3.3 Bestäm kontaktstrategi är att utforma en strategi för att så kostnadseffektivt som möjligt samla in efterfrågade uppgifter vid direktinsamling. Om det enbart förekommer användning av administrativa eller andra redan befintliga data i en undersökning är processen inte relevant. Kontaktstrategin bör vara anpassad till uppgiftslämnarnas egenskaper, t.ex. ålder.  

Input

  • Valda datakällor från process 1.3 Kontrollera datatillgång och andra förutsättningar med inslag av direktinsamling

Output

  • Kontaktstrategi utformad

Genomförande

Att bestämma en kontaktstrategi innebär en rad ställningstaganden avseende hur och när uppgiftslämnarna ska kontaktas, med vilket material och genom vilka kommunikationskanaler. Både insamlingsmetod och populationstyp (t.ex. individer, företag, organisationer och offentlig sektor) påverkar vilka typer av beslut som behöver fattas kopplat till kontaktstrategin. Det blir allt vanligare, i undersökningar med direktinsamling, att använda mer än en insamlingsmetod, t.ex. både intervju och webb eller både pappers- och webblankett. Det är något som också behöver beaktas i utformningen av kontaktstrategi.

Om undersökningen överväger utsändning via e-post ska instruktionerna i Distribution av inloggningsuppgifter till uppgiftslämnare via e-post följas. Observera dock att en del skrivningar i det dokumentet (om vem som ger undantag) är föråldrade, dokumentet kommer att ses över under hösten 2025.

I detta processteg finns riktlinjer och stöd avseende vad som ingår i en kontaktstrategi uppdelat på insamlingsmetod och populationstyp enligt nedan:

  1. Enkätundersökningar (papper eller webb)
    1. Företag, organisationer eller offentlig sektor
    2. Individer eller hushåll
  2. Intervjuundersökningar via telefon
    1. Företag, organisationer eller offentlig sektor
    2. Individer eller hushåll
    3. Beslutspunkter i utformningen av kontaktstrategi kopplat till köhanteringen i WinDati
  3. Besöksintervjuer
    1. Individer eller hushåll
  4. Kombinerade insamlingsmetoder (mixed-mode)
    1. Offentlig sektor
    2. Företag eller organisationer
    3. Individer eller hushåll

Genomför processen utifrån informationen i nedanstående delar utifrån insamlingsmetod, uppgiftslämnare etc.

Den kontaktstrategi som väljs för en undersökning utgör en del i överenskommelsen mellan Dataavdelningen och ämnesavdelning eller i förekommande fall den externa kunden.

Dokument och länkar för SCB

Länklistan i detta avsnitt är endast tillgänglig för användare på SCB.

Dokument och länkar för användare utanför SCB

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 

Senaste uppdatering​
2024-11-13

Verifierad
2024-11-13

Diarienummer A2024/0055