Hoppa över menyflikskommandon
Hoppa till huvudinnehåll

SPS Process 2.3.3

2.3.3 Utforma kontaktstrategi

Syftet med process 2.3.3 Bestäm kontaktstrategi är att utforma en strategi för att så kostnadseffektivt som möjligt samla in efterfrågade uppgifter vid direktinsamling. Om det enbart förekommer användning av administrativa eller andra redan befintliga data i en undersökning är processen inte relevant. Kontaktstrategin bör vara anpassad till uppgiftslämnarnas egenskaper, t.ex. ålder.  

Input

  • Valda datakällor från process 1.3 Kontrollera datatillgång och andra förutsättningar med inslag av direktinsamling

Output

  • Kontaktstrategi utformad

Genomförande

Att bestämma en kontaktstrategi innebär en rad ställningstaganden avseende hur och när uppgiftslämnarna ska kontaktas, med vilket material och genom vilka kommunikationskanaler. Både insamlingsmetod och populationstyp (t.ex. individer, företag, organisationer och offentlig sektor) påverkar vilka typer av beslut som behöver fattas kopplat till kontaktstrategin. Det blir allt vanligare, i undersökningar med direktinsamling, att använda mer än en insamlingsmetod, t.ex. både intervju och webb eller både pappers- och webblankett. Det är något som också behöver beaktas i utformningen av kontaktstrategi.

Om undersökningen överväger utsändning via e-post ska instruktionerna i Distribution av inloggningsuppgifter till uppgiftslämnare via e-post följas.

I detta processteg finns riktlinjer och stöd avseende vad som ingår i en kontaktstrategi uppdelat på insamlingsmetod och populationstyp enligt nedan:

  1. Enkätundersökningar (papper eller webb)
    1. Företag, organisationer eller offentlig sektor
    2. Individer eller hushåll
  2. Intervjuundersökningar via telefon
    1. Företag, organisationer eller offentlig sektor
    2. Individer eller hushåll
    3. Beslutspunkter i utformningen av kontaktstrategi kopplat till köhanteringen i WinDati
  3. Besöksintervjuer
    1. Individer eller hushåll
  4. Kombinerade insamlingsmetoder (mixed-mode)
    1. Offentlig sektor
    2. Företag eller organisationer
    3. Individer eller hushåll

Genomför processen utifrån informationen i nedanstående delar utifrån insamlingsmetod, uppgiftslämnare etc.

Den kontaktstrategi som väljs för en undersökning utgör en del i överenskommelsen mellan Dataavdelningen och ämnesavdelning eller i förekommande fall den externa kunden.

Dokument och länkar

Distribution av inloggningsuppgifter till uppgiftslämnare via e-post (pdf)
Beskrivning av SCBs kontaktstrategi för enkätundersökningar till individer (word, endast för SCB)
Riktlinjer för användning av belöningar (pdf)
Tillämpning av riktlinjer för användning av belöningar till uppgiftslämnare (pdf)
Anvisningar för köp av neutrala värdecheckar (pdf)
Länk till förvaltningsytan för WinDati - Medlyssning (Sharepoint, endast för SCB)
Anvisningar för kombinerad insamling (pdf)

Referenser

Eurostats samarbetsprojekt ESSnet omfattar dokumentation från olika länders experiment, och test av mixed-mode i olika varianter finns tillgängliga i rapporten "Data collection for social surveys using multiple modes" (ESSnet 2014), ESSnet DCSS. Rapporten hittar man här

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 

Senaste uppdatering​
2024-11-13

Verifierad
2024-11-13

Diarienummer A2024/0055