Hoppa över menyflikskommandon
Hoppa till huvudinnehåll

SPS Process 1.1

​​​1.1 Identifiera behov

Process 1.1 Identifiera behov inleder arbetet med statistikproduktionsprocessen. Man behöver börja arbetet med att ta reda på vilka informationsbehov som användarna har och som statistiken ska tillgodose. Syftet med process 1.1 är att, när ett nytt informationsbehov har identifierats, ta fram en övergripande beskrivning av behovet som bland annat kan användas som underlag inför dialog med intressenter som sker i process 1.2.

Input

Ett nytt eller förändrat informationsbehov som uppstått.

Output

  • En övergripande beskrivning av det identifierade informationsbehovet.
  • En första bedömning om hur informationsbehovet kan tillgodoses och om det finns faktorer som pekar på att behovet inte kan tillgodoses.

Genomförande

Det uppkomna informationsbehovet kan ha identifierats på olika sätt. Externt ifrån sker det ofta från EU-direktiv, användarråd eller dialoger med expertanvändare och internt via till exempel ämnesdesignarbete eller åtgärdsplaner från tidigare produktionsomgångar.

Nedan beskrivs delar som genomförs i process 1.1 och som sedan kommer att användas som input i efterföljande processer.

  • Beskriv de identifierade informationsbehoven som användarna har i termer av de behov som behöver tillgodoses och deras syfte i termer av de avsedda användningarna.
  • Undersök om informationsbehoven redan är tillgodosedda utifrån SCB:s eller andra aktörers befintliga produktportföljer. Inom SCB kan Registerportalen, Produktdatabasen eller Hitta statistik hos SCB vara till hjälp i arbetet.
  • Gör en översiktlig kartläggning utifrån känd information om vilka datakällor och metoder som kan vara relevanta för att tillgodose informationsbehoven.
  • Sätt behoven i relation till omvärldsfaktorer, så som bedömning av relevans, tillgänglighet av datakällor och rimlighet att behovet kan tillgodoses inom tänkbara kostnadsramar och med den kvalitet som följer av hur statistiken är avsedd att användas.
  • Identifiera eventuella risker med att framställa statistiken för att möta informationsbehovet, t.ex. stor uppgiftslämnarbörda, stort intrång i den personliga integriteten eller andra legala förutsättningar.

Europeisk statistik

Det är vanligt att den statistik SCB framställer följer av överenskommelser eller legala krav om framställning av europeisk statistik (EU). De övergripande krav som EU ställer avseende statistikens kvalitet och framställning är integrerade i SCB:s institutionella ramverk och därmed även i statistikproduktionsstödet. Det kan tillkomma specifika krav för europeisk statistik med syfte att öka jämförbarheten mellan medlemsländer och dessa framgår vanligtvis i statistikområdets råds- och parlamentsakt eller av Europeiska kommissionens genomförandeakter och delegerade akter. Det finns för viss europeisk statistik särskilt framtagna handböcker som ger närmare vägledning avseende val av design och metod.

Inom det europeiska statistiksamarbetet pågår ett kontinuerligt arbete med att utveckla och anpassa den europeiska statistiken till förändrade behov genom att använda nya metoder och tekniker. Hur du ska agera som ansvarig för europeisk statistik och som deltagare i diskussioner om behov av europeisk statistik kan du läsa mer om på Internationellt statistiksamarbete på inblick. Du ska vara väl insatt i hur samarbetet inom europeiska statistiksystemet (ESS) fungerar och vilka frågor som är viktiga för SCB att driva inom det europeiska samarbetet.

Dokument och länkar​

Registerportalen (SharePoint, endast för SCB)
Produktdatabasen (Inblick, endast för SCB)
Hitta statistik hos SCB (scb.se)​
Internationellt statistiksamarbete (Inblick, endast för SCB)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Senaste uppdatering

2024-11-04

Verifierad

2024-11-04

Diarienummer A2024/0053