1.3 Kontrollera datatillgång och andra förutsättningar
Här kontrolleras vilka data
som kan användas för att uppfylla användarbehoven. I första hand görs en
inventering av data som redan finns på SCB och möjligheterna att
använda dessa, i andra hand undersöks möjligheterna att inhämta ytterligare data.
Utgångspunkt ska tas i Prioriteringslista för dataförsörjning som
beskriver en prioriteringsordning för olika typer datakällor.
Input
- Bekräftade användarbehov från process 1.2.
- Identifierade faktorer att belysa ytterligare inför beslut att genomföra undersökningen från process 1.2.
Output
- Lämpliga datakällor har identifierats, eventuella nya datakällor har utvärderats och plan för hur de ska implementeras och användas i produktionen är framtagen.
- Nödvändiga
förutsättningar och risker för genomförandet är beaktade och dokumenterade.
Genomförande
Prioriteringslista för dataförsörjning
Prioriteringslista för dataförsörjning innehåller en prioritering av olika typer av datakällor baserat på vilken börda för uppgiftslämnarna eller vilken arbetsinsats för SCB de är förknippade med. Listan är organiserad i fallande ordning, ju högre upp i listan desto mer prioriterad är därför datakällan. För att minska uppgiftslämnarbördan och arbetsinsatsen för SCB ska möjligheterna att kombinera olika datakällor och att härleda eller modellberäkna variabler eller objekt utifrån befintliga data undersökas. Ambitionen är att undersökningar över tid ska förflytta sig uppåt i listan vad gäller dataförsörjning när det är möjligt utifrån användarbehoven.
Nedan beskrivs Prioriteringslistan för dataförsörjning som består av sex huvudgrupper av datakällor som vardera har två till tre undergrupper. Grupp 1 innehåller befintliga data på SCB. Grupp 2-6 innebär ny datafångst och om datakällan är ny (2, 3 och 4 i listan nedan) behöver den hanteras i Godkännandeprocessen för nya datakällor.
I
dokumentet Prioriteringslista för dataförsörjning finns exempel på
datakällor beskrivna för varje grupp tillsammans med information om dess
uppgiftslämnarbörda och arbetsintensitet för SCB.
Identifiera datakällor att använda och/eller utvärdera
Utgå
från Prioriteringslista för dataförsörjning och undersök vilka data
som kan användas för att framställa statistiken utifrån de användarbehov som
finns. Undersök i första hand om data redan finns tillgängliga på SCB
(prioritering 1 i listan). En sammanställning över indatakällor finns i Registerportalen.
Där finns kontaktpersoner för alla befintliga datakällor som kan hjälpa till
för att undersöka detaljer kring innehåll och kvalitet i en datakälla. Man kan
också ta hjälp av leverantörsansvarig på Dataavdelningen eller Produktdatabasen
för att undersöka om det finns befintliga datakällor som kan användas, dvs. ur
ett innehållsmässigt och juridiskt perspektiv (för den juridiska bedömningen bistår
Rättssekretariatet med stöd).
Om data inte finns på
SCB, undersök om det finns data tillgängliga hos andra aktörer som skulle kunna
användas (prioritering 2 och 3 i listan). Beakta Förordning om digitalt
inhämtande av uppgifter från företag (2018:1264), enligt vilken, en
myndighet så långt det är möjligt inte ska samla in uppgifter som redan finns
på en annan statlig myndighet och beakta SCB:s strategi där direktinsamling ska
ske i sista hand. För produkter som görs på uppdrag kan det även finnas andra
regelverk som man behöver förhålla sig till. Observera också att det kanske
inte är nödvändigt att alla målvariabler finns tillgängliga, utan att vissa
variabler eller objekt skulle kunna härledas eller modellberäknas och att flera
olika datakällor kan kombineras för att möta användarbehoven.
Om data finns tillgängliga på hemsidor ska man överväga att sätta upp en
insamling från internet (prioritering 4 i listan), genom webbskrapning eller
allra helst genom att försöka hämta data från underliggande datakällor för att
få en stabil lösning med lägre förvaltningskostnader. Insamlingsmetoden webbskrapning är ännu inte fullt utredd, kontakta SPS-redaktionen för mer information.
Om data inte finns tillgängliga utifrån någon av grupperna 1–4 i
prioriteringslistan undersök om data kan samlas in via direktinsamling
(prioritering 5 och 6 i listan). Det finns många olika metoder för
direktinsamling som varierar i kostnad och börda. Om möjligt bör en
semi-automatisk lösning övervägas framför direktinsamling med hjälp av
webbformulär eftersom det har stor potential att minska uppgiftslämnarbördan.
Tag hjälp av verksamhetsutvecklare på Dataavdelningen och mättekniker vid bedömningen.
Om
det är en för SCB ny datakälla (2, 3 och 4 i prioriteringslistan) ska Godkännandeprocessen
för nya datakällor gås igenom för utvärdering och beslut om användning i
produktion. En datakälla klassas som ny i detta sammanhang om den inte varit
implementerad i statistikproduktionsprocessen på SCB tidigare.
Godkännandeprocessen för nya datakällor
Godkännandeprocessen för nya datakällor drivs
av Dataavdelningen. Processen genomförs i nära samarbete med ämnesavdelningarna
och involverar bedömningar från grupperingarna Funktionen för Nya Datakällor
(FUND), Beredningsgruppen för datakällor och Rådet för Datainnovation.
Processen beskrivs i sin helhet i dokumentet Godkännandeprocessen för nya
datakällor.
Godkännandeprocessen består av fyra steg:
- Inledande bedömning
- Möjlighet att få tillgång till testdata
- Grundlig undersökning av datakälla
- Beslut att ta in ny datakälla
Omfattningen av godkännandeprocessens fyra steg kan variera
utifrån olika faktorer beroende på datakällans komplexitet och behovet av den i
statistikproduktionsprocessen. Kontakta alltid FUND för att rådgöra hur
processen bäst anpassas till den aktuella datakällan.
Godkännandeprocessen
initieras genom att fylla i fliken Underlag för utvärderingar i Mall
för anmälan av ny datakälla som sedan skickas till FUND. FUND är en
fast arbetsgrupp bestående av verksamhetsutvecklare, mättekniker och
metodstatistiker från Dataavdelningen. På Registerportalen finns
information om vilka datakällor som utvärderas av FUND. I delprocess 1 görs en
initial bedömning om datakällans potential i statistikproduktionen. I
delprocess 2 utvärderas möjligheten att hämta in testdata. Delprocessen kan
avslutas med att testdata tas in till SCB som sedan undersöks och utvärderas i
delprocess 3 av ett utsett testteam. I arbetet att utvärdera testdata ingår att
göra en grundlig undersökning av datakällan ur flera aspekter, bland annat kan
det ingå att ta fram kvalitetsindikatorer i enlighet med Kvalitetskriterier för
digitala data, se Kvalitetskriterier för statistik baserad på digitala data
- bakgrund och Kvalitetskriterier för statistik baserad på
digitala data - vägledning. Utvärderingen kan också innefatta att göra en
utvärdering enligt Mätteknik 2.0. I denna delprocess görs också
juridiska och kostnadsmässiga bedömningar. I delprocess 4 fattas beslut om
datakällan ska tas in på SCB. När Godkännandeprocessen är klar är datakällan
utvärderad.
Omvärldsspaningar av nya datakällor
När man kommer i kontakt med en ny datakälla som kan vara relevant för framtida statistikproduktion på SCB anmäler man datakällan till FUND. Spaningar om nya datakällor kan göras i flera olika sammanhang, till exempel i arbetet med att identifiera datakällor för framställning av statistik, via media eller i kontakter med andra myndigheter. Även källor som inte har en på förhand känd tillämpning i statistikproduktionen är intressanta att få kännedom om. Spaningar som anmäls kan bli aktuella att genomgå Godkännandeprocessen för nya datakällor.
Anmälan av en spaning om ny datakälla görs genom att fylla i fliken Omvärldsspaningar i Mall för anmälan av ny datakälla, för mer information se Rutin för anmälan av nya datakällor. På Registerportalen finns anmälningar av spaningar av nya datakällor samlade.
Kontrollera förutsättningar för genomförandet av
undersökningen
Data som tas in på SCB måste klassificeras utifrån
informationssäkerhetsperspektiv. Detta oavsett hur eller varifrån data tas in,
eller i vilket syfte (ordinarie produktion, test, utvärdering med mera). Läs
mer på Inblick under Informationssäkerhet.
Särskilt om säkerhetsskydd
SCB har klassificerat vissa uppgifter som säkerhetsskyddsklassificerade.
Det innebär att dessa måste skyddas särskilt och hanteras i speciella system
och databaser och inte kan spridas ens internt. Om sådana uppgifter behöver
användas för att genomföra produktionen måste särskilda åtgärder vidtas, som
till exempel aggregering och anonymisering, innan uppgifterna kan hanteras
eller kopieras. Om det är säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter som redan
finns hos SCB behöver man ha en dialog med berörd sektion gällande hur och om
uppgifterna kan användas.
Om det är säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter som erhålls
externt är den som lämnar uppgifterna
skyldig att upplysa mottagaren på SCB att det rör sig om
säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter. Uppgifterna måste också hanteras med
så kallad signalskyddsutrustning vid leverans till SCB. Mottagaren på SCB måste
sedan hantera dessa uppgifter i en särskild för ändamålet avsedd miljö.
Uppgifterna får inte hanteras i den vanliga produktionsmiljön innan dessa är
aggregerade eller anonymiserade.
Ta kontakt med *Säkerhetsorganisationen vid behov.
Juridiska förutsättningar
Kontrollera de juridiska förutsättningarna att rekvirera data
och genomföra undersökningen. Om det finns oklarheter, ta hjälp av
Rättssekretariatet.
Om undersökningen innehåller personuppgifter ska en Konsekvensbedömning
avseende dataskydd för personuppgifter genomföras. Ta stöd av
Dataskyddsombudet på SCB.
Om undersökningen medför regelgivning (föreskrift, kan bara
tillämpas för officiell statistik och europeisk statistisk), vilket behövs för
att reglera uppgiftsplikt, ska ett förslag till föreskrifter tas fram och
en Konsekvensutredning vid regelgivning genomföras. Ta stöd av Rättssekretariatet
i arbetet. Läs mer på Inblick och i Konsekvensutredning.
Hantering av risker och andra förutsättningar som behöver
beaktas inför beslut om produktion
Dokumentera övergripande tekniska förutsättningar för genomförande,
t.ex. om nytt produktionssystem behöver utvecklas eller om befintliga verktyg
kan användas. Se över de risker som identifierats i 1.2 och gör en bedömning om
de fortfarande är aktuella.
Dokumentationen kring säkerhetsskydd, juridiska förutsättningar
tillsammans med övergripande tekniska förutsättningar och risker är del av
beslutsunderlaget för beslut om genomförande som tas i 1.4
Kontaktuppgifter
Vid frågor till FUND kontakta *fund.
Vid frågor till Rättssekretariatet kontakta *Rättssekretariatet.
Vid frågor till Säkerhetsorganisationen kontakta *Säkerhetsorganisationen.
Vid frågor till Dataskyddsombudet på SCB kontakta *Dataskyddsombud.
Dokument och länkar
Prioriteringslista för dataförsörjning (pdf)
Registersidan på inblick (Inblick, endast för SCB)
Registerportalen (SharePoint, endast för SCB)
Produktdatabasen (Inblick, endast för SCB)
Godkännandeprocessen för nya datakällor (pdf)
Mall för anmälan av ny datakälla (Excel, endast för SCB. Ladda ner mallen för att se alla hjälptexter korrekt.)
Kvalitetskriterier för statistik baserad på digitala data - bakgrund (pdf)
Kvalitetskriterier för statistik baserad på digitala data - vägledning (pdf)
Mätteknik 2.0 (pdf)
Rutin för anmälan av nya datakällor (pdf)
Informationssäkerhet (inblick, endast för SCB)
Konsekvensbedömning avseende dataskydd för personuppgifter (inblick, endast för SCB)
Konsekvensutredning vid regelgivning (inblick, endast för SCB)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Senaste uppdatering2024-11-04
Verifierad
2024-11-04
Diarienummer A2024/0053