Hoppa över menyflikskommandon
Hoppa till huvudinnehåll

SPS Process 2.1

2.1 Utforma slutprodukt

Syftet med processen Utforma slutprodukt är att – utifrån det i process 1 fastställda informa­tionsbehovet – precisera produktionsprocessens resultat i form av register och statistik samt att lägga en grund för undersöknings­designen.

Input

Som input till processen behövs:

  • Information från process 1 Fastställ behov om fastställda informationsbehov, förutsättningar och ändamål (särskilt för nya statistiska undersökningar och vid översyner, men även för löpande statistiska undersökningar).
  • Åtgärdsplan från utvärdering av tidigare produktionsomgång.

Output

När processen är genomförd ska följande ha uppnåtts:

  • Utformad slutprodukt vad gäller observationsregister och statistik, där tabellplanen är särskilt central.
  • För en ny statistisk undersökning och en översyn: en första skiss till undersökningsdesign som är i samklang med slutprodukten och som ligger till grund för den fort­satta mer detaljerade designen i processerna 2.2-2.7.
  • För en återkommande statistisk undersökning: en lista med ändringar att ta hand om i den fortsatta designen. 

Genomförande

Gå igenom nedanstående punkter. En inledande tudelning har gjorts för att underlätta; punkterna har något olika karaktär och omfattning beroende på situationen, t.ex. en ny undersökning eller en produktionsomgång i en återkommande undersökning. Omprövningar kan behövas.

Ny undersökning och större översyn:

  • Gå igenom de fastställda informationsbehoven som framgår av statistikens ändamål. Gå även igenom de kvalitetskrav som följer av statistikens ändamål. Kvalitetskraven uttrycks i termer av kvalitetsbegreppets huvudkomponenter och utformas med beaktande av olika restriktioner, exempelvis kostnader, uppgiftslämnarbörda, statistiksekretess och samordningskrav med annan statistik. Ett sätt att konkretisera ändamålet och kvalitetskraven är att sätta upp en tabellplan som visar statistikens avsedda innehåll. Den kan vara ett hjälpmedel för att ta ställning till krav på andra kvalitetskomponenter och till restriktioner. Tag hjälp av Kvalitet för den officiella statistiken - en handbok och Utvärdering av statistikens kvalitet - en handbok. Vid behov, ta även hjälp av Statistiska indikatorer - några utmärkande egenskaper.
  • Definiera målpopulation, målobjekt och målvariabler i grova drag. Objekttyper, datakällor, insamlingsmetod(er) samt mätbarhet är väsentliga ingredienser i designarbetet. Definiera även de objekt och variabler som ska ingå i observation/insamling/mätning. Skissera även roller och relationer för de objekttyper som ingår i statistiken, se bakgrundsdokumentet Objekt i statistikproduktionen, roller och relationer. Skissera variabler och deras roller, se bakgrundsdokumentet Variabelroller för mikro- och makrodata. För den ekonomiska statistiken inklusive arbetsmarknadsstatistik ska målobjekten normalt avse de objekttyper (Företagsenhet - FE, Arbetsställeenhet - AE, Verksamhetsenhet - VE samt Lokal verksamhetsenhet - LVE) som beskrivs i rapporten Ekonomisk statistik med nya statistiska enheter - principer i den redovisade statistiken, särskilt sid 8-10.
  • Utforma slutprodukten, särskilt tabellplan och slutliga observationsregister, utifrån de klargjorda förutsättningarna. Tabellplanen visar vad som ska kunna redovisas; en mer fullständig utformning av redovisningen görs i process 2.6 Designa redovisning och kommunikation. För den ekonomiska statistiken inklusive arbetsmarknadsstatistik, följ principerna i rapporten Ekonomisk statistik med nya statistiska enheter - principer i den redovisade statistiken. Beslut om hur rapportens innehåll ska följas finns i Beslut om hantering av principer för redovisning av statistiken.
  • Ta ställning till statistikens periodicitet samt vilka produktionsomgångar och underliggande omgångar undersökningen ska ha. Ta hjälp av dokumenten Undersökning - definitioner, egenskaper, hållpunkter och  Omgångar - definitioner och några situationer.
  • Ta ställning till om statistiken med hänsyn till aktualitet och tillförlitlighet ska redovisas först som preliminär statistik som sedan revideras en eller flera gånger till den blir slutlig statistik. Utforma i så fall antalet redovisningar, tidpunkter för dessa samt tabellplanerna som kan vara olika detaljerade.
  • Bedöm med hjälp av Riktlinjer för vad som är officiell statistik (dnr 2018/495), om statistiken ska vara officiell statistik. Ta hänsyn till de krav som ställs på den officiella statistiken och till de statistikområden som SCB ansvarar för. Om statistiken innehåller prognoser, analyser och vidarebearbetningar finns Utökat stöd inom SCB för vad som är officiell statistik. I vissa fall kan man också behöva ta hjälp av stöddokumentet Statistiska indikatorer - några utmärkande egenskaper. Följ också Rutin för beslut om vad som är officiell statistik.
  • Ta, om undersökningen avser Statistik under uppbyggnad, ställning till förändringar i den här produktionsomgången.​ Läs i Statistik under uppbyggnad och Temporär statistik.
  • Beakta för ny Temporär statistik hur den förhåller sig till ämnesmässigt närliggande reguljär statistik och ta ställning till statistikens varaktighet. Läs i Statistik under uppbyggnad och Temporär statistik.
  • Bedöm, så långt möjligt, om kvalitetskraven kan uppfyllas samt vilka kvalitetskompo­nenter och osäkerhetskällor som behöver mest uppmärksamhet i designarbetet.
  • Ha en beredskap för att ändringar av den planerade redovisningen och/eller korrigeringar kan behöva göras.
  • Gör en grov tidsplan att utgå från i det fortsatta arbetet med utformning - planeringen beskrivs i process 3.1 Planera produktionsomgångar men redan här behöver en första version tas fram som kan förfinas under arbetets gång.


 Återkommande undersökning:​

  • Tänk igenom vad åtgärds­pla­nen påkallar för ändringar och var i produktionspro­cessen dessa ligger. Bedöm om kvalitetskraven kan uppfyllas samt vilka kvalitetskompo­nenter och osäkerhetskällor som behöver mest uppmärksamhet i uppdateringen av designen. Åtgärdsplanen kan behöva kompletteras och modifieras.
  • Notera större ändringar som bör göras dels av slutprodukten (t.ex. tabellplan eller vad som är officiell statistik) och dels i statistikproduktionsprocessen.
  • Ta för produktionsomgången ställning till vilka referensperioder som är nya och vilka som, eventuellt, ska revideras. Andra revideringar än de löpande kan kräva extra insatser. Se Riktlinjer och rutiner för revideringar av statistikvärden och Omgångar - definitioner och några situationer. Om ändringar görs i metoder eller definitioner kan designarbete med tidsserier behövas i process 2.5 Utforma framställning av register och statistik (och information till statistikanvändare behövs i god tid). En korrigering kan kräva en extra produktionsomgång eller att en produktionsomgång behöver hantera flera referenstider än vanligt, t.ex. om tidigare insamlade data ska korrigeras.
  • Individbaserad officiell statistik ska enligt statistikförordningen vara uppdelad efter kön om det inte finns särskilda skäl mot detta. För undersökningar som omfattas av detta finns SOS Riktlinjer och stöd vid tillämpningen av 14§ statistikförordningen (SOS-riktlinjer). SCB:s ställningstagande att särskilda skäl föreligger dokumenteras i form av beslut av ansvarig avdelningschef, se Interna rutiner gällande särskilda skäl för 14§ statistikförordningen och AC-beslut mall för beslut om särskilda skäl 14§ statistikförordningen.

Samråd och uppgiftslämnarbörda

Innan datainsamling från företag eller kommuner genomförs, måste samråd ha skett med Näringslivets regelnämnd (NNR) för insamling från företag respektive med Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) för insamling från kommuner och regioner. Om undersökningen är belagd med uppgiftsskyldighet ska även en föreskrift tas fram.

Ansvaret för att samråd sker framgår av två olika förordningar:

  • Enligt samrådsförordningen (Förordning (1982:668) om statliga myndigheters inhämtande av uppgifter från näringsidkare och kommuner) ska information om all uppgiftslämnarbörda, dvs. både undersökningar som är frivilliga och undersökningar med uppgiftsskyldighet, lämnas.
  • Enligt konsekvensutredningsförordningen (Förordning (2024:183) om konsekvensutredningar) ska samråd ske inför utfärdande av ändrade eller nya föreskrifter. I sistnämnda fall ska även konsekvensutredningen skickas till Regelrådet

Ett gemensamt samrådsförfarande med NNR genomförs i början av året (februari-mars) av uppgiftslämnarbördagruppen (ULB-gruppen) på Dataavdelningen. Läs mer i dokumenten ULB-gruppen, Samråd med NNR och Överenskommelse om samrådsförfarande mellan SCB och NNR. Nya undersökningar eller undersökningar som har förändrats eller kommer att förändras ska ta kontakt med ULB-gruppen för att säkra att rätt underlag för det årliga samrådet finns, samt planera för eventuella enskilda samråd mellan undersökningen och NNR. ULB-gruppen håller ihop arbetet med NNR medan ansvaret att hålla i enskilda samråd ligger på respektive undersökning. Dialog internt på SCB kring alla NNR-ärenden är viktig.

Om en undersökning ska ha uppgiftsskyldighet måste en föreskrift finnas. Redan i process 1.3 ska en konsekvensutredning vid regelgivning ha genomförts. I framtagandet av själva föreskriften eller vid ändringar i en befintlig föreskrift ska SCB:s Föreskriftsansvarige konsulteras. Läs om regelgivning på sidan Föreskriftsarbete på Inblick.

För samråd med SKR finns ingen central överenskommelse och inget gemensamt samråd, utan varje undersökning ansvarar för att genomföra samråd i tid. Läs vidare på SKR:s hemsida under Så här går ett samråd till.

Dokument och länkar

Föreskriftsarbete (Inblick, endast för SCB)

 ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 

Senaste uppdatering​
2024-11-13

Verifierad
2024-11-13

Diarienummer A2024/0055